Organisatie en planning

Inhoud

1. Teamwork

2. De redactievergadering • Ga naar de pagina met inzendschema's 

2.1. Doel van de redactievergadering

2.2. Taken

2.3. Verloop

2.3.1. Evaluatie

2.3.2. Agenda • sjabloon voor planning Kerk & Leven

2.3.3. Schema • voorstel indeling pagina's

2.3.4. Nieuwe datum

3. Nieuws vinden

3.1. Tijdloze artikels en reeksen Ga naar de pagina met tijdloze redactionele tips

3.2. Zoek nieuws in andere media

3.3. Andere parochiebladen en dekenaal nieuws

4. Vrijwilligers werven


1. Teamwork

Elke parochie-editie van Kerk & Leven bestaat uit vier bladzijden, die volledig autonoom door de plaatselijke redactie mogen worden ingevuld. Dat is tegelijk een kans en een hele uitdaging. De uitgeverij Halewijn en redacteurs van de regionale en algemene bladzijden laten hun vrijwilligers-collega’s echter niet aan hun lot over. Waar de vier bladzijden niet gevuld geraken, wordt voorzien in opvulteksten in de vorm van cd- en boekbesprekingen, een kruiswoordraadsel of sudoku en andere teksten.

Toch blijft het een hele uitdaging voor vrijwilligers om deze vier parochiebladzijden zinvol te vullen. Een eenmanszaak kan het eigenlijk niet zijn. De allereerste opdracht voor de plaatselijke verantwoordelijke is dan ook om redacteurs te vinden en een redactieploeg samen te stellen.

De voordelen daarvan zijn duidelijk:

Als je met meer mensen brainstormt over mogelijke onderwerpen, krijg je meer input en meer inspiratie. En hoe meer schouders het werk dragen, hoe vlotter de opdrachten verdeeld en uitgevoerd geraken. Daarom verdient het aanbeveling om een vaste redactiekern te vormen met liefst meer dan één persoon per parochie in de editie.

Om vrijwilligers te rekruteren, kunt u een beroep doen op het abonneebestand en de verenigingen actief in de parochie. Overloop eens de bekende gezichten. Zit er iemand bij die talenten heeft en misschien aanspreekbaar is? Denk vooral aan mensen die nog niet overladen zijn met engagementen. Vaak zijn jong gepensioneerden geïnteresseerd in een ‘baantje’ als redacteur, omdat ze zo op korte tijd veel mensen in de buurt en in de parochie leren kennen. Dat was tijdens hun actieve leven niet evident en pas nu kunnen ze zich echt integreren in de buurt.

U kunt een oproep plaatsen in Kerk & Leven of in het informatieblad van de gemeente. Daarvoor kunt u overigens ook de ‘vacature’ gebruiken (klik hier). Wellicht vindt u zelf nog andere kanalen om vrijwilligers aan te spreken. Mensen rechtstreeks aanspreken en overtuigen van hun meerwaarde in de redactieploeg, werkt nog altijd het beste.


2. De redactievergadering

2.1. Doel van de redactievergadering

De bedoeling van een redactievergadering is allereerst om een mooie voorpagina samen te stellen voor uw parochie-editie. Op de andere pagina’s komen dan artikels die niet gepland waren (maar waar we toch dankbaar om zijn en die soms misschien wel de voorpagina mogen halen), aankondigingen en andere.

Een mooie voorpagina bestaat uit twee tot drie artikels die als ‘grote artikels’ worden aangegeven (ze krijgen dan een vette titel) en 1 of 2 foto’s in het totaal. (Het derde artikel kan geen foto krijgen.) Neem eens een kijkje bij de inspirerende voorbeelden voor vernieuwende ideetjes.

Parochie-edities die voor meerdere parochies tellen, houden best rekening met een evenwichtige verdeling op de voorpagina (wekelijks alternerend, bijvoorbeeld).

2.2. Taken

Nodig voor de redactievergadering niet alleen mensen uit met een vlotte pen. Je kunt ook mensen gebruiken die niet schrijven, maar wel ideeën geven over wat er leeft in de buurt of fotografen en een eindredacteur/tekstinzender.

Redacteur

Gaat op interview of verzamelt informatie en schrijft artikels

Fotogra(a)f(en)

Is meestal iemand die op eigen initiatief aan heel wat parochie-activiteiten deelneemt, spontaan foto’s maakt en vrijblijvend doorstuurt naar de eindredacteur.

Kan ook ‘in opdracht’ van de redactievergadering ergens foto’s gaan nemen. (Uiteraard kan ook een redacteur zelf foto’s nemen.)

Eindredacteur

Leest teksten na op spelfouten, voegt titels, tussentitels, eventueel ook inleidingen, onderschriften en andere opmaakelementen toe. De eindredacteur moet van de redactieploeg het vertrouwen krijgen om teksten op maat te snijden en desnoods in te korten.

Tekstinzender

De eindredacteur kan ook tekstinzender zijn, maar dat hoeft niet. De tekstinzender zet alle artikels in de juiste volgorde en met de juiste opmaakcodes in een word-document en stuurt het door naar Halewijn.

2.3. Verloop

2.3.1. Evaluatie

Begin met een korte evaluatie (10-tal minuten) van de voorbije nummers. Wat is er goed gelukt? Wat minder goed? Waar kunnen we nog verbeteren? De bedoeling kan nooit zijn om een medewerker te bekritiseren. Evalueer desnoods anoniem via briefjes waarop ieder zijn top 3 aangeeft van beste en minder goede artikels of ervaringen bij zijn/haar eigen opdracht.

2.3.2. Agenda

Laat ieder om beurten zijn ideeën geven, zonder ze al meteen in te plannen. Noteer ze wel om straks niets te vergeten. Lijkt een idee op het eerste zicht wel interessant maar moeilijk uit te werken? Schuif het niet meteen terzijde, maar denk samen na over een aanpak die kan werken. Vergeet zeker de agenda van de parochie-activiteiten niet! Als iedereen zijn ideeën heeft gegeven – waarop iedereen vrij kan voortgaan en brainstormen – is het tijd om een schema in te vullen. Wanneer breng je welk artikel? Wie maakt het? Wie zorgt voor de foto? Wie kun je ervoor contacteren en interviewen?


2.3.3. Schema

Stel op voorhand al een eenvoudig schema op met weeknummer, datum en in te vullen onderwerpen voor bladzijde 1. Zo kan iedereen makkelijk volgen.

(In onderstaand schema gaan we uit van 3 artikels op bladzijde 1. Vinden jullie enkel een dragend artikel? Dat is al een begin! De tekstinzender kan bij het samenstellen van het definitieve document beslissen om een kleiner artikel dat spontaan binnen kwam of een aankondiging naar voren te halen om zo de eerste bladzijde gevarieerd te vullen. Hij houdt er ook rekening mee daarbij genoeg te variëren tussen de verschillende parochies in zijn editie.)


Voorbeeld:

Nr. 42 van 16 oktober

Dragend artikel: bepaal onderwerp, genre, contactpersonen en nuttige info, auteur, fotograaf, deadline

Tweede artikel: idem

Eventueel derde artikel: idem (al zal dit meestal een kort stukje of aankondiging zijn zonder foto)

Nr. 43 van 23 oktober

Dragend artikel: onderwerp, genre, contactpersonen en nuttige info, auteur, fotograaf, deadline

Tweede artikel: idem

Eventueel derde artikel: idem (al zal dit meestal een kort stukje of aankondiging zijn)

Nr. 44 van 30 oktober (let op, 1 dag vroeger insturen naar Halewijn!) (Allerheiligen, Allerzielen)

Dragend artikel: onderwerp, genre, contactpersonen en nuttige info, auteur, fotograaf, deadline

Tweede artikel: idem

Eventueel derde artikel: idem (al zal dit meestal een kort stukje of aankondiging zijn)

enz.

Wat vullen we in?

Bij het invullen van het schema kun je behalve het onderwerp, ook het genre bepalen dat jullie er samen voor kiezen (interview, getuigenis, reportage), alsook wie het zal schrijven, met wie de redacteur desgevallend best contact opneemt, en wie de foto maakt (met eventueel ideeën voor een originele foto). Noteer wanneer het artikel ten laatste moet worden doorgestuurd naar de eindredacteur, alsook de deadline van Halewijn, zeker in het geval van verlofdagen die een vervroegde deadline met zich meebrengen.

Eventueel kunnen jullie ook op de redactievergadering beslissen hoe lang elk stuk ongeveer mag zijn. Hier vind je een voorstel voor de indeling van de parochiebladzijden. Wat breng je op welke bladzijde?

2.3.4. Nieuwe datum

Spreek ten slotte een datum af voor jullie volgende redactievergadering. Idealiter komen jullie om de 5 tot 6 weken bijeen, maar misschien plannen jullie liever in één keer voor een langere periode.


3. Nieuws vinden

3.1. Tijdloze artikels en reeksen • Ga naar de pagina met tijdloze redactionele tips

Het kan zijn dat jullie een gebrek aan nieuws vaststellen om over te berichten. In dat geval kan het nuttig zijn om eens na te denken over reeksen en over tijdloze artikels. Let op: artikels in reeksen moeten afzonderlijk leesbaar zijn. Mensen onthouden geen hele week, laat staan langer, wat ze gelezen hebben.

Enkele ideeën:

- Een reeks over straatnamen en hun verklaring, misschien met de nadruk op straatnamen die verwijzen naar het christelijke erfgoed (heiligen, kerken en kapellen) of naar mensen die iets met Kerk, geloof, kunst of sociaal engagement te maken hadden.

- een reeks over sokkel- en gevelkapellen in de buurt (ideaal tijdens de meimaand)

- een fotozoektocht die verwijst naar dergelijke kerkelijke aspecten in de buurt

- Artikel(s) over het kerkinterieur of de architectuur, de geschiedenis van het kerkgebouw, de architect ervan

- de verenigingen in en rond het kerkgebouw: van kerkfabriek (Wie zit erin? Wat doen ze op dit moment? Wat houdt een engagement voor de kerkfabriek in? Wat drijft iemand om zich daarmee bezig te houden?) over werkgroep liturgie, parochieploeg of pastoraal team tot werkgroep Broederlijk Delen, Jokri, misdienaars, koren, kuisploeg.

- Op bezoek bij een trouwe lezer

- Op bezoek bij jubilarissen, doopkandidaten (of hun ouders)

- ‘op rust’ / ‘afscheid van’ / ‘geeft fakkel door’: pastoor, koster, koordirigent, organist, bestuurslid van kerkraad / parochieploeg / lokale vereniging, beheerder van parochiezaal, religieuze gemeenschap, leiding van de jeugdbeweging, het dorpscafé

- Foto’s uit de oude doos, een tweetal paragrafen tekst erbij

- diocesane en (inter)nationale onderwerpen: zoek lokaal aanknopingspunt (bv. Getuigenis van een deelnemer uit de eigen parochie aan de Wereldjongerendagen, aan de inleefreis van Broederlijk Delen). Een beleidstekst/visietekst van bisschop: wat kan dit concreet betekenen voor onze parochie?

- werkzaamheden aan kerk, pastorie, parochiezaal, kapel, orgel, buurthuis, monument

- getuigenissen van lokale vrijwilligers, mensen die op een of andere wijze ‘in en om de kerk’ actief zijn

- Reportage in de lokale welzijnsschakel, Oxfam-wereldwinkel, voedselbank, Poverello, sociaal huis, opvanghuis, buurthuis, GROS (Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking)

- Interview met iemand uit de plaatselijke werkgroep huwelijksvoorbereiding of verloofdenwerking

- plaatselijke BV/BB in de kijker

- plaatselijke verzamelaars en hun bijzondere collectie (niet alleen devotionalia)

‘Straffe gasten’: reeks over personen die iets (niet) alledaags bijzonder goed kunnen/doen

- column van pastoor/deken/parochieassistent als vaste rubriek

- ‘Ten huize van’: reeks waarin doodgewone parochianen in de kijker worden geplaatst

- uitwisselingsstudent aan het woord over zijn/haar ervaringen

3.2. Zoek nieuws in andere media

Heel wat buurten en gemeenten hebben hun eigen krantjes. Hou die in de gaten, je kunt er misschien wel eens een goed idee uit halen. Ook op het internet vind je een boel lokale nieuwsagentschappen, waar ideeën te rapen vallen. Of buurtcomités met hun Facebookgroep.

Misschien wil je met de parochie wel zo’n Facebookgroep opstarten. Als je genoeg leden hebt, kun je hier makkelijk een vraag lanceren en met de antwoorden een artikel brouwen voor de parochiebladzijden. Leden kunnen in zo’n groep zelf aankondigingen brengen of nieuws melden, van overlijdens over doopsels tot activiteiten voor het goede doel. Die berichten kunnen eveneens aanleiding geven tot een boeiend artikel op de parochiebladzijden van Kerk & Leven.


3.3. Andere parochiebladen en dekenaal nieuws

Je kunt gerust ook eens nieuws uitwisselen met naburige edities of gebruik maken van het dekenale nieuwsaanbod. Waak er wel over dat de klemtoon blijft liggen op het lokale nieuws. We kerken tegenwoordig wel in een grote pastorale zone en willen daarover met een open blik berichten, maar we leven nog altijd in een buurt, een cluster van enkele straten. Als de parochiebladzijden de sociale samenhang in een buurt versterken, is het omdat ze nieuws brengen dat geraapt werd op die straten. En die samenhang versterken, is een achtenswaardige opdracht voor een kerkblad.

Bekijk hier enkele handige hulpmiddelen.


4. Vrijwilligers werven

Nieuwe medewerkers vinden voor de parochiebladzijden van Kerk & Leven
is, net zoals voor andere taken, niet makkelijk. Als je mensen aanspreekt, pols je best even waar ze goed in zijn en wat ze graag willen doen. Elke taak, klein of groot is goed. Dat kan gaan van foto's maken over teksten schrijven tot teksten nalezen of inzenden. Van een keer meewerken tot alle weken van het jaar. Belangrijk is ook om je vrijwilligers niet te overladen met nog ander werk. Als ze zich enkel engageren om teksten na te lezen, is het best om dit te respecteren en niet telkens te vragen ook nog eens teksten te willen schrijven. Wat ook kan helpen om vrijwilligers te zoeken, is een heuse vacature plaatsen op uw bladzijden. Uiteraard aan te passen aan wat u zoekt (eindredacteur, fotograaf, redacteur, inzender) en aan de omstandigheden ter plaatse.

Om een vacature naar dit voorbeeld te publiceren, geeft u dat in uw document als volgt aan:

----------

BEGIN VACATURE

----------

Uw tekst

----------

EINDE VACATURE

----------

De opmakers bij Halewijn hebben aan deze formulering genoeg om uw tekst op te maken zoals in het bijgaande voorbeeld. U houdt zich dan ook best zo veel mogelijk aan de structuur van de tekst in het voorbeeld.

In maart 2018 organiseerden Kerk & Leven en Beweging.academie een vormingsmoment over het werven van vrijwilligers. Lees hier een terugblik en bekijk alle info.