Abonnering Kerk & Leven, weekblad van Otheo

UPDATE: 19-09-2025


Beste vrijwilliger,

We houden je graag mee op de hoogte van de HERABONNERING VOOR 2026. Zo weet je wat er allemaal op de planning staat. We willen je oprecht bedanken voor alles wat je doet. Jouw enthousiasme, tijd en zorg maken echt een groot verschil. Samen zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen ons blad kunnen blijven lezen.


TARIEF

In 2026 blijft het abonnementstarief onveranderd – er komt dus géén prijsstijging. Abonnees kunnen verlengen via deze formules:

  • €96: op papier + digitaal (12 maanden, éénmalige betaling)
  • €48: enkel digitaal (12 maanden, éénmalige betaling)
  • €7,99/maand: op papier + digitaal (domiciliëring)
  • €3,99/maand: enkel digitaal (domiciliëring)

Bij de herabonnering zullen abonnees vooral uitgenodigd worden om hun bestaande formule eenvoudig te vernieuwen. Zo blijft alles vertrouwd en hoeven ze zelf niets te veranderen.


HOE VERLOOPT DE HERABONNERING?

De komende maanden plannen we stap voor stap acties om abonnees te bereiken:

  • Week 42 (13/10-19/10): Advertentie met gepersonaliseerde betalingsuitnodiging op pagina 16 van Kerk & Leven. Niet alle lezers krijgen deze boodschap: enkel abonnees met de formule 'op papier + digitaal' die hun abonnement nog niét verlengd hebben, zien deze specifieke (gepersonaliseerde) advertentie. (Wie vorig jaar via maandelijkse domiciliëring betaalde, hoeft immers niets te doen: het abonnement blijft ook in 2026 onveranderd doorlopen. Ook abonnees van wie Otheo een e-mailadres heeft, krijgen deze advertentie niét te zien; zij ontvangen hun betalingsuitnodiging immers via e-mail.)
  • Week 43 (20/10-26/10): De (gepersonaliseerde) herabonneringsbrief valt in de brievenbus.
  • Week 46 (10/11-16/11): Herinneringsadvertentie op p.16 van Kerk & Leven. Niet alle lezers krijgen deze boodschap: enkel abonnees met de formule 'op papier + digitaal' die hun abonnement nog niét verlengd hebben, zien deze specifieke advertentie met gepersonaliseerde betalingsuitnodiging.
  • Week 47-48 (17/11-30/11): Blanco (d.w.z. niet-gepersonaliseerde) herabonneringsbrieven naar lokale edities => via dit formulier kunt u de brieven bestellen
    Gelieve vóór 1 oktober dit formulier in te vullen.
  • In januari 2026 volgt een laatste opvisactie voor wie nog niet verlengd heeft.


Jullie helpen ons enorm door abonnees te herinneren aan het gebruik van de unieke gestructureerde mededeling bij hun betaling. Zo wordt hun herabonnering meteen correct verwerkt en hoeven ze zelf niets meer te regelen.

We waarderen jullie inzet om abonnees persoonlijk te bereiken enorm. Daarom willen we ook even toelichten waarom de 'blanco' (d.w.z. niet-gepersonaliseerde) herabonneringsbrieven pas op het einde van de cyclus komen. We geven abonnees eerst maximaal de kans om via hun unieke gestructureerde mededeling te betalen. Op die manier kan de herabonnering zo efficiënt en foutloos mogelijk verlopen.

Abonnees van wie we een e-mailadres hebben, zullen via e-mail een uitnodiging ontvangen om hun abonnement te verlengen (voorafgaand aan de brief). Deze abonnees zullen hun abonneringsbrief dus pas op een latere datum ontvangen (en bovendien enkel diegenen die op dat moment hun abonnement nog niet verlengd hebben).

We bezorgen jullie later graag ook nog een modeltekst om te publiceren op de pagina’s van jouw editie.

Voor abonnees met maandelijkse domiciliëring verandert er niets: hun abonnement loopt gewoon door vanaf 1 januari 2026.



WIE HEEFT ZICH AL OPNIEUW GEABONNEERD?


Vanaf 1 december 2025 kan je in Otheo's systeem voor abonnementenbeheer (Zeno) zien welke abonnees nog niet betaald hebben. Zo kan je lokaal – als je dat wil – vertrouwde abonnees persoonlijk aanspreken of aanschrijven. Vaak wordt dat erg geapprecieerd en kan het net dat duwtje in de rug zijn om het abonnement te verlengen.

Heb je nog geen toegang tot ons nieuwe systeem om te kijken wie geabonneerd is op jouw editie? Vraag dan toegang aan via dit formulier.



PLANNING 2026


De planning voor volgend jaar met de verschijningsdata van Kerk & Leven en Otheo Magazine is beschikbaar. Je kan die eenvoudig terugvinden en downloaden via deze link. Zo heb je altijd een handig overzicht bij de hand.

De aanlevermomenten (vroeg, midden of laat) voor de lokale pagina's blijven ongewijzigd. Die vind je binnenkort ook terug op www.lettergreep.be. De deadlines van 2025 blijven met andere woorden dezelfde.


Inspirerende groeten,
Koen Vlaeminck




================================================

UPDATE: 25-09-2024


Beste vrijwilliger, 

Vorige week kwamen we bij jullie in elk bisdom langs met meer info over de herabonnering. Voor degenen die niet aanwezig konden zijn, volgt hieronder een overzicht van de belangrijkste onderwerpen die zijn besproken. 


1. Bpost tarieven 

Door het wegvallen van de subsidies voor Bpost zijn de tarieven voor de verzending verzesvoudigd. Dit sinds 1 juli 2024, wat resulteert in een extra verzendkost van € 950.000 in de tweede helft van 2024. Een kost die niet wordt doorgerekend naar de abonnees, maar die wordt gedragen door Katholieke Media Groep (vroeger Halewijn NV).

In 2025 zal dit resulteren in een extra verzendkost van € 2.000.000. We zijn helaas genoodzaakt om deze stijging door te rekenen in de nieuwe abonnementsprijs. 


2. Twee formules 

Door de stijging van die Bpost tarieven zullen er in 2025 niet één, maar twee verschillende abonnementsformules bestaan. Abonnees kunnen kiezen tussen een Digitaal + Print abonnement of een (goedkoper) Digitaal abonnement: 


- Digitaal abonnement: 

  • Wekelijkse Kerk & Leven in digitale vorm (via een link in je mailbox) 
  • Onbeperkte toegang tot Otheo.be 
  • Wekelijkse nieuwsbrief van Otheo 
  • Dagelijkse nieuwsbrief van Otheo 
  • 4 keer het gedrukte kwartaalblad Otheo Magazine


- Digitaal + Print abonnement: 

  • Wekelijkse Kerk & Leven in printversie in de brievenbus. 
  • Wekelijkse Kerk & Leven in digitale vorm (via een link in je mailbox) 
  • Onbeperkte toegang tot Otheo.be 
  • Wekelijkse nieuwsbrief van Otheo 
  • Dagelijkse nieuwsbrief van Otheo 
  • 4 keer het gedrukte kwartaalblad Otheo Magazine 


3. Otheo Magazine 

Vanaf 2025 lanceren we het Otheo Magazine, een kwartaalblad dat vier keer per jaar zal verschijnen: in maart, juni, september en december. Dit magazine bevat ongeveer 80 pagina's en vormt een sterke aanvulling op Kerk & Leven. Elk seizoen een magazine vol verhalen van geloof, hoop en liefde. Met uitgebreide interviews, fotoreportages en inspirerende analyses. We drukken het magazine in offset, waardoor de kostprijs om het magazine te maken, dezelfde is als die van een Kerk & Leven.  

De introductie van dit magazine komt voort uit een aantal redenen: 

  1. De forse prijsstijging van de posttarieven 
  2. De wens om de waarde voor onze lezers te vergroten 
  3. Het verlichten van de werkdruk voor vrijwilligers, die vaak moeite hebben om elke week inhoud voor Kerk & Leven te verzorgen. 

Met het Otheo Magazine voorzien we in vier extra rustmomenten voor de vrijwilligers, omdat er in die weken geen wekelijkse Kerk & Leven zal zijn. In totaal verschijnen er 44 edities van Kerk & Leven en 4 keer het Otheo Magazine. Samen ontvangt de abonnee dus nog steeds 48 nummers per jaar. Hetzelfde aantal als de vorige jaren. 

Vandaag zijn er meer dan 320 edities van Kerk & Leven. Elke editie heeft een andere inhoud en wordt daarom gepersonaliseerd gedrukt. Otheo magazine is voor elke ontvanger identiek en kan daarom goedkoper worden gedrukt dan een Kerk & Leven. Tegelijkertijd is het magazine een pak dikker (80 bladzijden) en krijgt de abonnee dus méér. 


4. Tarieven in 2025 

De abonnementskosten voor 2025 zijn als volgt vastgesteld: 

  • Digitaal abonnement:
    € 3,99 per maand (enkel via domiciliëring) 


  • Digitaal + Print abonnement:
    € 96 per jaar of € 7,99 per maand (via domiciliëring)


We introduceren ook de optie voor maandelijkse betalingen via domiciliëring, om het betaalproces te vergemakkelijken en om abonnees de kans te bieden per maand te betalen (in plaats van per jaar). 

We zijn ons heel goed ervan bewust dat dit een aanzienlijke verhoging is van de abonnementsprijs. Zoals eerder gesteld, is dat het rechtstreekse gevolg van de stijging van de posttarieven, die overigens ook voor alle andere mediatitels gelden. Toch durven we ook stellen dat wekelijks een Kerk & Leven maken én in de bus krijgen, 2 euro per week waard is. 


5. Vergoedingen 2025 

We hebben het vergoedingssysteem voor lokale edities geëvalueerd en aangepast:

In 2025 zullen edities worden vergoed op basis van het aanlevermoment van de lokale nieuwsberichten.

  • € 2 per abonnee voor edities die vroeg worden aangeleverd. 
  • € 1 per abonnee voor edities die midden worden aangeleverd. 
  • € 0,50 per abonnee voor edities die laat worden aangeleverd. 

Deze vergoedingen worden berekend op basis van het aantal abonnees in juni 2025 en uitbetaald in de zomer. 


6. Herabonnering via vrijwilligers 

We vinden het belangrijk om de complexe context waarin we ons bevinden maximaal te vereenvoudigen. Vandaag kunnen abonnees zowel centraal bij Katholiek Media Groep als lokaal via de vrijwilligers (her)abonneren. Ook dit hielden we tegen het licht. 

  • Vandaag wordt het abonnementenbeheer voor tweederde van de edities centraal beheerd bij Katholieke Media Groep. Intussen gaven ook heel wat edities (die in 2023-2024 nog zelf hun abonnementen beheerden) ons te kennen dat ze dit graag zo snel mogelijk zouden overhevelen naar de Katholieke Media Groep. 
  • Elk abonnement geeft in 2025 recht tot digitale toegang en tot de digitale vorm van Kerk & Leven. Dit zijn twee zaken die technisch enkel centraal kunnen worden beheerd. 
  • We kunnen niet verlangen dat onze vrijwilligers de maandelijkse domiciliëring voor hun abonnees apart zullen opzetten en opvolgen. Ook dit zal centraal worden beheerd. 

Om alle bovenstaande redenen en om het risico op fouten te beperken, zal het abonnementenbeheer van alle edities voortaan centraal via Katholieke Media Groep verlopen. 

Deze zomer lanceerden we een nieuw abonnementensysteem. Een systeem waarmee we de dienstverlening naar onze abonnees kunnen versnellen en verbeteren. Om die reden hebben de edities die tot voor kort zelf hun abonnementen beheerden, geen toegang tot het abonnementensysteem. 

Vanaf maart 2025 zullen alle edities hun abonnees op Print + Digitaal kunnen raadplegen. Zelf wijzigingen aanbrengen in het systeem zal niet meer kunnen. Hiervoor kan u steeds terecht op de klantendienst van Otheo via dienst.parochiebladen@kerknet.beHeeft u wijzigingen? Dan mag u ons die altijd bezorgen. Abonnees kunnen uiteraard ook steeds zelf met de klantendienst contact opnemen. 

De herabonneringsbrieven (met uitleg over de verschillende formules en wijzigingen) worden centraal verstuurd en ondertekend door de hoofdredacteur en één lokale vrijwilliger (aan te duiden op het bestelformulier, zie verder)

De tijdslijn voor herabonnering is als volgt: 

  • 1-15 oktober 2024: E-mail naar alle abonnees van wie we een e-mailadres hebben. 
  • 16-31 oktober 2024: Klassieke herabonneringsbrief, en gepersonaliseerde advertentie met overschrijving op p. 16 in Kerk & Leven. 
  • 13 november 2024: Herinneringsmail en tweede gepersonaliseerde advertentie met overschrijving op p.16 in Kerk & Leven. 
  • 15 januari 2025: Opvisactie (e-mail of brief)


7. Ondersteuning voor vrijwilligers 

Otheo zal zoals altijd in ondersteunend materiaal voorzien, zoals: 

  • Herabonneringsbrieven met de naam van een lokale vrijwilliger
  • Affiches
  • Totem van Otheo in karton 
  • Alle kosten voor deze materialen worden door Otheo gedragen 

Alle bovenstaande zaken kunnen besteld worden via dit bestelformulier. Graag max. één antwoord per editie invullen tegen zondag 6 oktober 2024.


Van harte bedankt voor jullie blijvende inzet en steun! 


Hopelijk kan deze samenvatting de nodige context meegeven. Mocht je toch nog vragen hebben, staan we uiteraard ter jullie beschikking. 


Met vriendelijke groet,

Frederik Van Wynsberghe, Koen Vlaeminck en Laurence Festraets van de directie
Liselotte Anckaert, Hans Medart en Tim Vanmechelen van Team Ondersteuning 



================================================

Het Team Ondersteuning en de Klantendienst van Otheo tot uw dienst!

1. Het Team Ondersteuning helpt u graag verder.

  • Hans Medarthans.medart@otheo.be – 0474 59 01 34
    (Medewerker Team Ondersteuning, hoofdzakelijk voor aartsbisdom Mechelen-Brussel en de bisdommen Hasselt, Antwerpen en Gent)
  • Liselotte Anckaert liselotte.anckaert@otheo.be - 050 44 49 50
    (Bisdomredacteur en deeltijds medewerker Team Ondersteuning, hoofdzakelijk voor bisdom Brugge)


2. Voor alle vragen om informatie en met betrekking tot abonnementen kan u terecht bij de Klantendienst van Otheo 

  • Aarzel niet om uitleg te vragen. 
  • Bereikbaar elke werkdag van 8 tot 12 uur en van 12.30 tot 16.30 uur, vrijdag enkel tot 12 uur.
  • Tel. 03 210 08 30 - e-mail abonnementen@otheo.be